18 januari 2019: Benefietlezing met muzikaal intermezzo

Soroptimist Club Rotterdam organiseert een benefietlezing over het indrukwekkende Portinari-altaar. De lezing wordt gegeven door kunsthistorica Hanneke de Man. Het muzikale intermezzo wordt gebracht door Flautissimo onder leiding van Marieke van der Horst. De benefietavond wordt gehouden op vrijdag 18 januari 2019 in de Fonteinkerk te Rotterdam. De opbrengst komt geheel ten goede aan de inrichting van het Kindzorgcentrum.

Soroptimist Clubs zetten zich wereldwijd in voor de rechten van kinderen en vrouwen. Soroptimistclub Rotterdam draagt het Kindzorgcentrum een warm hart toe en organiseert daarom deze benefietavond.

Wilt u deze bijzondere lezing bijwonen, dan kunt u zich aanmelden via het mailadres sor.rotterdam@gmail.com. U ontvangt daarna een e-mail met nadere gegevens. De kaartjes kosten in de voorverkoop (per e-mail) € 17,50. U kunt uw kaartjes aan de zaal contant verkrijgen voor € 20,00 per stuk.

De lezing heeft de titel ‘Een schilder en een bankier, hoe een meesterwerk uit Gent in Florence in 1483 werd onthaald’. Het Portinari-altaar is een van de meest indrukwekkende kunstwerken uit het Vlaanderen van de vijftiende eeuw. Hugo van der Goes schilderde dit metersgrote altaarstuk in opdracht van Tommaso Portinari, een in Brugge woonachtige Italiaanse bankier. Per schip werd het stuk dat 2,74 x 6,54 meter groot is, direct na voltooiing, naar Florence vervoerd. Daar bevindt het zich nog steeds. Hanneke de Man zal u in haar lezing vertellen over de betekenis van dit bijzondere kunstwerk, de prachtige details en over de artistieke en maatschappelijke context waarin het is ontstaan.

Het muzikale intermezzo wordt gegeven door het fluitenensemble Flautissimo uit Katwijk o.l.v. Marieke van der Horst, bestaande uit Anneke Schuitemaker, Corina Vooijs, Nel van Rossum en Monique Maitimo. Hun optreden sluit aan op de ontstaansperiode van het altaarstuk, met muziek van Palestrina, Corelli en Tielman Susato.

Hugo van der Goes, Portinari-altaar ca.1478, olieverf op paneel, 274 x 652 cm

Hanneke de Man studeerde kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit in Groningen. Van 1979 tot 2006 was zij educatief conservator in Museum Boijmans van Beuningen, sindsdien is zij werkzaam als zelfstandig kunsthistoricus.

PROGRAMMA

Vrijdag 18 januari 2019,