Feestelijke opening De Pastorie

Op woensdag 29 mei 2019 heeft Johnny de Mol De Pastorie geopend tezamen met eerste bewoner Pim.

In de Heilige Familiekerk was die middag een gezellige drukte. Donateurs van Stichting Kruimeltje en Stichting voor het Behoud van de Heilige Familiekerk, CityKids (de zorgondernemer), buren, zorgprofessionals en andere belangstellenden kwamen bijeen in de Heilige Familiekerk voor de officiële opening van De Pastorie. De Pastorie is onderdeel van het toekomstige kindzorgcentrum dat in de Familiekerk komt.

De ontvangst in de Heilige Familiekerk was mede mogelijk gemaakt door hulp van vrijwilligers via Stichting Present. Daarna werden de genodigden getrakteerd op een wervelende dance act van het Albeda Dans College.

Bregje van Spaendonck, Regiomanager Groot Rijnmond van CityKids, sprak de genodigden met veel enthousiasme toe. Zij nam de honneurs waar voor Maritza Russel, Directeur CityKids, die door privé omstandigheden helaas niet aanwezig was.

Van Spaendonck: “Geweldig, dat we hier met elkaar staan. Na 1½ jaar bouwen is De Pastorie gereed en we voelen ons trots dat Johnny de Mol samen met de eerste bewoner van De Pastorie de opening gaat verrichten”. Van Spaendonck roemde het ondernemerschap van Russel. 5 jaar geleden begonnen met 5 kinderen in zorg en nu op vele locaties in de Regio Groot Rijnmond en Regio Haaglanden aanwezig met 150 kinderen in zorg. Ze benadrukte de kleinschaligheid in de familieachtige setting met een individuele aanpak, uitgaande van de behoefte van de jonge bewoners van De Pastorie. Er zijn 11 appartementen waar jongens, tussen 16 en 25 jaar oud met een (licht)verstandelijke beperking en of autisme, begeleid en beschermd wonen.

Nicoline Cornelissen, naast bestuurslid van Stichting Kruimeltje, projectleider van de zorgfuncties van het Kindzorgcentrum, kreeg vervolgens het woord en interviewde Johnny de Mol. De Mol had eerder in de middag een gesprek gehad met de (toekomstige) bewoners en was onder de indruk van dit prachtige begeleid en beschermd wonen project.

Samen met Van Spaendonck bedankte Cornelissen mede initiatiefnemer Bart Dura (Impact Vastgoed) en lid van het bestuur van Stichting Behoud Heilige Familiekerk, Heleen Meinsma, adviserend architect en Gert van Essen, voorzitter van Stichting Kruimeltje. Samen met deze beide ANBI stichtingen wordt, naast De Pastorie, de Familiekerk omgevormd tot innovatief Kindzorgcentrum. “De betrokkenheid van fondsen, stichtingen, sociale ondernemers en buurtbewoners, is hierbij absoluut onmisbaar. Dit is een project van velen, opdat we ons samen sterk maken voor kind en jeugdzorg in een bijzondere kindvriendelijke omgeving”, aldus Cornelissen.

Onder luid trompetgeschal liep het gezelschap vervolgens naar buiten. De buitenkant van De Pastorie ziet er als nieuw uit, ook de tuin was al aangelegd. Allereerst werd een vogelnestje in de nieuwe bloesemboom in de tuin geplaatst, vervolgens werd de naam op het pand onthuld en dan de officiële opening: Johnny de Mol opende de voordeur van De Pastorie en overhandigde de sleutel aan Pim. Daarna kon iedereen met eigen ogen zien hoe mooi De Pastorie van binnen is geworden.