Familiekerk

Het allereerste project van Stichting Kruimeltje was het bij elkaar “kruimelen” van middelen (geld en materialen) voor de kindvriendelijke inrichting van de Familiekerk. De bedoeling was om de kerk om te toveren in een – voor Nederland uniek – gezondheidscentrum voor het ernstig (chronisch) zieke kind in Rotterdam en omstreken. Kinderen en hun gezin moeten zich in het “Familiehuis” thuis voelen ondanks de behandeling die ze moeten ondergaan. In een dergelijk kindergezondheidscentrum komt de zorg voor ernstig (chronisch) zieke kinderen samen: carrousel spreekuren in de Kinderzorg Kliniek met kinderarts, (pre)logopedist, kinderfysiotherapeut, diëtiste en GGZ psycholoog, een Verpleegkundig Kinderdagverblijf, een Kinderdagcentrum, een Verpleegkundig Kinderzorghuis (24 uurs zorg) en begeleid wonen voor jongvolwassenen met een licht verstandelijke beperking.

Mei 2019 is De Pastorie door Johnny de Mol feestelijk geopend 11 jongeren in de leeftijd van 16 tot 25 jaren wonen er nu met elkaar. Dolgelukkig zijn zij met deze nieuwe omgeving, waar ze met elkaar een soort van gezin vormen. 24 uurs begeleiding helpt hen weer richting aan hun leven te geven. Sommigen jongeren zullen altijd beschermd moeten blijven wonen anderen krijgen net dat zetje en zelfvertrouwen wat ze nodig hebben om zelfstandiger te kunnen leven. Het is zo dankbaar te zien dat een fijne veilige omgeving echt het verschil maakt voor deze jongeren die nu ruimte en rust ervaren en zich echt gehoord en gezien voelen. Hun leven heeft weer kleur gekregen!

Net voor de zomer 2020 is besloten dat de herbestemming van de Familiekerk tot het Kindergezondheidscentrum voor het chronische ziek kind op die plaatst om eerder genoemde redenen onder kopje nieuws helaas geen doorgang kon vinden. Voor het bestuur van Stichting Kruimeltje en haar donateurs een grote teleurstelling. Echter met trots denken we terug aan de prachtig gerestaureerde Pastorie en haar nieuwe jonge bewoners en fantastisch dat nu ruim een jaar later toch een kleiner Droomhuis op de Bramantestraat in Rotterdam Prinsenland met donaties van Stichting Kruimeltje voor de kindvriendelijke inrichting  gerealiseerd is!