WERKEN ALS EEN PAARD (W.A.E.P.)

Therapeutische lessen Werken als een Paard voor nóg meer kinderen uit het speciaal onderwijs

Een mooie samenwerking tussen Stichting Kruimeltje en  Pro Delta Holding BV is sinds maart 2021 ontstaan.

“In 2016 startten we met een Werken als een Paard pilot voor kinderen uit het speciaal onderwijs en dat smaakte naar meer”,  aldus Fred Rozendaal, initiatiefnemer van het project. “Dat na een eerdere uitbreiding nu weer twee extra groepen kinderen mee gaan doen als onderdeel van hun lesprogramma of dagbesteding is geweldig, met name omdat de kinderen mooie stappen in hun ontwikkeling maken. Het vertrouwen dat de deelnemende scholen en instellingen hebben in Werken als een Paard Speciaal Onderwijs is ook een grote pluim op de hoed van de instructeurs van Rijvereniging de Hazelaar én van alle vrijwilligers, die elke week voor de kinderen klaarstaan.”

Elke week gaan de kinderen tijdens de training een uur lang aan het werk, volgens een voor elk kind door de leerkracht/begeleider opgesteld persoonlijk ontwikkelingsplan. De lessen hebben een vast begin- en eindritueel. Deze kinderen hebben behoefte aan structuur, duidelijkheid en voorspelbaarheid. Op het paard zitten of paardrijden kan onderdeel van de training uitmaken, maar dat hoeft niet altijd. Voor sommige kinderen is het in de nabijheid van een paard zijn of een paard aaien al een hele uitdaging. De effecten van de therapeutische lessen zijn duidelijk zichtbaar bij de kinderen. Wanneer ze eenmaal op de zachte rug van een pony zitten daalt er een rust over ze heen. Ze deinen mee op het ritme van de stappen. Ze leren hoe de pony op hun lichaamstaal reageert en de omgang met de pony helpt hen bij het ontwikkelen van hun sociale vaardigheden.

De uitbreiding van het programma met twee extra groepen is mede mogelijk gemaakt door Pro Delta Holding BV en Stichting Kruimeltje.

“Stichting Kruimeltje is zeer onder de indruk van de inzet van Werken als een Paard Bijzonder Onderwijs en de positieve effecten die dat heeft op de ontwikkeling van deze kwetsbare kinderen met een (licht) verstandelijke beperking. Stichting Kruimeltje draagt daar graag aan bij met een substantiële financiële bijdrage voor drie jaar”, aldus Gert van Essen, voorzitter van Stichting Kruimeltje.
Stichting Kruimeltje zet zich in voor het Rotterdamse chronisch zieke kind zowel voor de medisch noodzakelijk zorg als het (speciaal)onderwijs.”  Het mogelijk maken van handicap specifieke materialen, extra ontwikkelingsgerichte activiteiten die bijdragen om deze kinderen, jongeren en hun families te ondersteunen zo gewoon mogelijk op te kunnen groeien met alle mogelijkheden die daar voor nodig zijn.  Een ode aan het Rotterdamse ventje Kruimeltje die met doorzettingsvermogen, humor en levenslust vele harten raakten!

“Het beste uit jezelf halen vinden wij niet alleen belangrijk voor onze medewerkers maar ook voor jongeren die minder kansen hebben”, zegt Leonique van Prooijen, bestuurssecretaris van Prodelta. “Daarom steunen wij sociaal-maatschappelijke projecten zoals Werken als een Paard. De uitbreiding van dit programma voor kinderen met een meervoudige beperking vinden wij heel belangrijk. Het is fantastisch om de effecten te zien van dit programma op hun ontwikkeling en welzijn. We hopen dat anderen ons voorbeeld volgen zodat er nog veel meer kinderen een kans krijgen om aan de programma’s deel te nemen!”

Klik hier voor het interview van Prodelta en Stichting Kruimeltje op de website van Werken als een Paard.