Geslaagde pilot voor BBL-Basisopleiding van Metalent met ondersteuning van Stichting Kruimeltje.

Stichting Kruimeltje heeft zich in 2018 tot doel gesteld om 2 jongvolwassenen met een afstand tot de arbeidsmarkt financieel te willen ondersteunen voor de BBL-Basisopleiding en zich hiervoor samen met Metalent sterk te maken. Metalent geeft de extra begeleiding en structuur waardoor de jongeren veel meer kansen krijgen om zich een positie op de arbeidsmarkt te verwerven. Door het promoten van deze kansrijke arbeidsmarkt bemiddeling en training hopen Metalent en Kruimeltje andere fondsen in het Rijnmond gebied te interesseren voor een langjarige ondersteuning van dit project.

Zij ontwikkelen in de bedrijfsvakschool de gewenste beroepshouding en basis beroepsvaardigheden om de start in een leerbedrijf wel succesvol te kunnen laten zijn. Zij hebben vanwege hun leeftijd of achtergrond extra aandacht en begeleiding nodig om te kunnen slagen in een leer/werktraject.

Door de spil te vormen tussen bedrijven, bedrijfsvakscholen en het beroepsonderwijs (vmbo en mbo) helpt Metalent om de aansluiting tussen bedrijfsleven en onderwijs te verbeteren. Daarom heeft Stichting Kruimeltje en Metalent de handen ineen geslagen om de kansen van deze jongeren te benutten.

Christiaan Hagenaar is gestart met dit project in september. Hij heeft de afgelopen maanden actief gewerkt op de bedrijfsvakschool, door zijn inzet en motivatie is hij positief naar voren gekomen.

We hebben Christiaan voorgesteld bij een van onze opleidende bedrijven en hij is per 24-09-2018 gestart bij Hollandia infra te Krimpen aan den IJssel. Dit maakt het voor Christiaan, Kruimeltje, Hollandia en Metalent tot een succes verhaal.

Christiaan aan het woord:

Ik vond het bij StreaMetalent Opleidingen leuk, moest van tekening werken en de werkstukken volgens tekening maken. Op dinsdag moest ik de hele dag lassen en we begonnen met hoeklassen. Ik leer bij StreaMetalent veel over het metaal vak en over constructie, aftekenen en meten. Ik word goed begeleid door Ed, hij is mijn  praktijkbegeleider. Het is een goede bedrijfsschool waar je snel de basis van de metaal mee krijgt.

Ik heb het erg naar mijn zin en wil graag alles leren van het vak, soms is het even op je tanden bijten als je de hele dag in het ‘lashok’ zit maar, dan moet je gewoon doorgaan.

Het gaat steeds beter nu met lassen.”

Stanis Rieff is gestart met dit project in september. Hij heeft de afgelopen maanden actief gewerkt op de bedrijfsvakschool, door middel van training en tools is er gebouwd aan werkervaring, vakgerichte en sociale vaardigheden, maar ook hedendaagse vaardigheden (21st century skills) die voor werkgevers belangrijk zijn.

Stanis omschrijft het als volgt:

“In het begin van het schooljaar had ik nog geen bedrijf waar ik kon starten. Door stichting Kruimeltje kon ik beginnen bij StreaMetalent opleidingen. StreaMetalent is een bedrijfsvakschool die je opleidt tot vakman in spe.

Stanis heeft recentelijk een  positief kennismakingsgesprek gehad bij een potentieel leerwerk bedrijf, waar hij is gestart met 2 dagen proefstage , voor Stanis weer een mooie stap dichterbij in het realiseren van zijn droom en ambitie.

Stanis Rieff